Johan Cruijff, mijn verhaal – Johan Cruijff

Heeft uw bibliotheek dit boek?

Een schitterend vakantieboek! Vooral voor wie van voetbal houdt!

Het boek Mijn verhaal (opgetekend door Jaap de Groot), had ik al een tijdje klaarliggen om te lezen, maar door tijdgebrek kwam ik er maar niet toe. Eindelijk was het dan zover. Ik kon in het mooie, geheel ORANJE gekleurde boek beginnen. Ik hou eigenlijk niet zo van voetbal, maar omdat ik Johan Cruijff persoonlijk heb mogen leren kennen, was het een feest om dit boek te lezen! Terwijl ik over hem las, hoorde ik hem als het ware praten. Het was net of ik de verhalen mee beleefde.

Cruijff had geen diploma’s en heeft alles in de praktijk geleerd. Ajax was zijn lust en zijn leven. In het boek komen alle personen voorbij, met wie hij in zijn carrière te maken kreeg. Hij vertelt o.a. over Guus Hiddink, Edwin van der Sar en Robin van Persie. Leuk is het hoofdstuk waarin hij vertelt dat hij zijn eerste contractbespreking samen met zijn moeder deed, die de kleedkamers bij Ajax schoonmaakte. Zijn schoonvader pakte zijn zaken op nadat hij met Danny trouwde. Hij vertelt over de glorietijd van het Nederlands elftal, met medespelers als Johan Neeskens, Ruud Krol, Willem van Hanegem en Gerrie Mühren.  Als Johan vertrekt naar Barcelona voel je de pijn die hij had toen hij Ajax verliet. Zijn club!

Hij vertelt over zijn contracten bij diverse clubs, over aanvaringen met de Raad van Bestuur van Ajax, over zijn zakenleven (Johan was geen zakenman, zoals hij zelf zegt), en over zijn gezin: zijn vrouw Danny en zijn kinderen Jordi, Susila en Chantal. Aan de orde komt ook de Johan Cruyff Foundation , opgericht om kinderen met een beperking een kans te geven om te sporten.

Op 24 maart 2016 is Johan Cruijff overleden. Hij had duidelijk aangegeven het afscheid vooral sober en intiem te willen houden. Maar de familie realiseerde zich dat Johan niet alleen van hen is, maar van iedereen en een inspiratiebron voor velen!

In het boek zijn veel foto’s opgenomen en ook een tijdlijn met alle wedstrijden en doelpunten van Cruijff.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Biografie, Waargebeurd

Geef een reactie

